CWS T-1 − w 100 procentach przedwojenny polski samochód osobowy, który przewyższał pod wieloma względami inne europejskie modele tego typu.
CWS T-1 Torpedo - replika
CWS T-1 został skonstruowany w Centralnych Warsztatach Samochodowych. Od 1927 wyprodukowano 800 sztuk. Konstruktorem był Tadeusz Tański. Ostatni egzemplarz wyprodukowano w 1931 roku . Zakończenie produkcji zostało wymuszone przez podpisanie przez polski rząd w 1932 r. umowy licencyjnej z włoską firmą FIAT na produkcję samochodu Fiat 508.
Konstruktor CWST-1, Tadeusz Tański (ur. 1892 w Janowie Podlaskim , zm. 1941 w niemieckim obozie koncentracyjnym Auschwitz. Wikipedia podaje jako miejsce urodzenia Moskwę?) był prawdziwym geniuszem i to na skalę światową.
Tadeusz Tański
Jego projektu samochodu składanego jednym kluczem prawdopodobnie nikt później nie powtórzył. Jak każdy geniusz był trochę dziwakiem. W 1922 roku znalazł zatrudnienie w Centralnych Warsztatach Samochodowych w Warszawie (CWS). Do firmy Tańskiego ściągnął równie ambitny dyrektor zakładu, Kazimierz Meyer. Podobnie jak Tański marzył on o stworzeniu całkowicie polskiego samochodu osobowego. To właśnie Meyer miał swego czasu powiedzieć o decydentach, którzy sprzeciwiali się budowie polskiego samochodu: „Niektóre osoby biegały kiedyś za tramwajem we Lwowie, a dzisiaj ministerialne d… nie chcą jeździć polskimi samochodami”.
Ministerstwo Spraw Wojskowych długo zwlekało z zatwierdzeniem projektu auta. Powód przedstawił jeden z inżynierów CWS, Tadeusz Paszewski:
„Nastąpiła nieoczekiwana reakcja. Oburzano się, że jakaś grupa ludzi, nazwanych »szaleńcami«, ośmieliła się rzucić rękawicę przyszłej wytwórczości, że ośmieliła się stworzyć własny projekt, używając krajowych materiałów, że ośmieliła się zbudować polski silnik bez pomocy z zewnątrz, wmontować go na przerobione podwozie marki Dodge, wziąć udział w rajdzie i uzyskać nagrodę sportową. Rozpoczęły się poważne lamenty, które doprowadzają do tego, że inż. kpt. Meyer ma być postawiony w stan oskarżenia za nadużycie władzy”. Za: jagiellonski24.pl, aut. Tomasz Turejko.
Tadeuszowi Tańskiemu zawdzięczamy także m.in. pierwszy polski samochód pancerny, Ford FT-B, oparty na podwoziu Ford T. Brał udział w wojnie Polsko-Rosyjskiej gdzie odniósł spore sukcesy w starciach z wojskami sowieckimi.
Tadeusz Tański w 1939 roku czynnie włączył się w obronę ojczyzny. Aresztowany przez Niemców w ramach Akcji AB i wywieziony do niemieckiego obozu koncentracyjnego KL Auschwitz, gdzie został zamordowany z powodu odmowy współpracy z Niemcami w dniu 23 marca 1941 roku.
woga
moto.wp.pl, jagiellonski24.pl, Wikipedia. Zdjęcia: Domena Publiczna.
Świetnie napisane i proszę o więcej takich artykułów.
OdpowiedzUsuńDziękuję bardzo...postaram się :-) Pozdrawiam serdecznie.
UsuńSuper wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.
OdpowiedzUsuńNaprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń